تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی

اثر تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی

در این مطلب به اثر تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی اشاره شده است. تخلیه چاه فاضلاب به طور مستقیم تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آب زیر زمینی دارد. آلودگی آب زیر زمینی ناشی از ورود آلاینده ها و پسماند فاضلاب به داخل این آب ها است. یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد این مشکل و افزایش کیفیت آب زیر زمینی تخلیه به موقع و درست چاه فاضلاب است.

چاه فاضلاب دارای انواع آلاینده ها و پاتوژن های بیماری زا است. در صورت افزایش طولانی مدت این مواد در چاه های فاضلاب، رفته رفته به عمق خاک و لایه های آن نفوذ می کنند. تا اینکه وارد آب های زیر زمینی شده و منجر به آلودگی این آب ها می شوند. آلودگی آب زیر زمینی بر اثر عدم تخلیه چاه موجب گسترش بیماری های پوستی و خطرات بهداشتی می شود.

نقش تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی

تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی نقش موثری دارد. چاه های فاضلاب، سازه های زیر زمینی هستند که برای ذخیره و جمع آوری فاضلاب از مناطق شهری و مسکونی، تجاری و صنعتی طراحی شده اند.

با گذشت زمان این چاه ها می توانند با مواد زائد و سمی انباشته شده همچون مواد شیمیایی، پاتوژن ها، آلاینده ها و سایر میکروب های بیماری زا پر شوند و با نفوذ به لایه های زیرین خاک یا سرریز شدن، موجب آلودگی منابع زیر زمینی و آب ها شوند.

بدین منظور برای حفظ عملکرد و جلوگیری از نفوذ یا نشت مواد دفعی، تخلیه دوره ای چاه های فاضلاب ضروری است.

تخلیه چاه فاضلاب، به عمل دفع مواد سمی و فاضلاب تصفیه نشده یا نیمه تصفیه در چاه های حفر شده گفته می شود. این عمل به طور عمده در مناطقی انجام می شود که فاقد امکانات و زیر ساخت های مناسب تصفیه فاضلاب هستند.

فاضلاب ممکن است حاوی سطوح بالایی از فلزات سنگین و انواع میکروارگانیسم های بیماری زا باشد. چنانچه این عوامل به طور مستقیم به منابع آب زیر زمینی بدون اقدامات ضد عفونی مناسب تخلیه شوند، می توانند ذخایر آب زیر زمینی مورد استفاده برای مصارف آب شرب یا فعالیت های کشاورزی را آلوده کنند و خطرات قابل توجهی برای حیات انسان و محیط زیست به وجود آورند.

تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی

همچنین بخوانید: حفاری چاه فاضلاب

کاهش اثرات منفی ناشی از تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی

برای کاهش و به حداقل رساندن اثرات منفی ناشی از تخلیه چاه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. یکی از این روش ها، انجام فرآیندهای تصفیه درست و مناسب قبل از تخلیه فاضلاب از چاه های فاضلاب است. این عمل به حذف یا کاهش آلاینده های موجود در پساب کمک می کند. و از این طریق موجب بهبود کیفیت آب زیر زمینی می شود. برخی از روش های تصفیه شامل استفاده از فیلتراسیون است.

روش دیگر کاهش اثرات سوء تخلیه فاضلاب بر کیفیت آب زیر زمینی، گند زدایی و استفاده از تکنیک های ضد عفونی مانند کلرزنی یا تابش اشعه ماوراء بنفش است که تضمین می کند هر گونه مواد پاتوژن و بیمازا باقی مانده در فاضلاب قبل از تخلیه و رها سازی از بین برود.

بخوانید: لوله بازکنی

سخن پایانی

آب زیر زمینی یک منبع حیاتی است که آب اشامیدنی میلیون ها انسان و موجودات را در سراسر جهان تامین می کند. با این حال کیفیت آب های زیر زمینی می تواند توسط فعالیت های مختلف انسانی همچون انباشت بیش از حد مواد دفعی و سمی و عدم تخلیه آنها به خطر بیفتد. پیامد های زیست محیطی بسیاری را به وجود آورد.

هنگامی که یک چاه فاضلاب به دلیل بی توجهی پر و سرریز می شود، پساب تصفیه شده موجود در آن می تواند به سفره های زیر زمینی یا آب های سطحی مجاور نفوذ کند و آنها را به انواع باکتری، ویروس و انگل آلوده کند.

مصرف آب آلوده منجر به ایجاد و شیوع بیماری های مختلف همچون وبا، اسهال خونی، هپاتیت و گسترش بیماری های عفونی شود. این آلودگی آب زیرزمینی از طریق فاضلاب، نه تنها منابع آب آشامیدنی بلکه سیستم های وابسته به آب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به طور مثال زندگی آبزیان را با خطر و آسیب مواجه می کند.

برای کاهش خطرات و بهبود کیفیت آب زیر زمینی ارزیابی سیستم های فاضلاب و تخلیه درست چاه های فاضلاب اقدامی هوشمندانه و موثر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button