حفاری چاه فاضلاب

حفاری چاه فاضلاب

چاه فاضلاب به‌ صورت دستی حفاری می ‌شود تا آب و زباله ‌های تولیدشده در داخل ساختمان را دفع  کند. زمان بهینه برای حفر چاه فاضلاب زمانی است که سطح آب زیرزمینی در پایین‌ترین نقطه خود باشد که معمولاً در ایران براساس شرایط اقلیمی؛ در شروع فصل تابستان و قبل از شروع بارندگی اتفاق می‌افتد.

هنگام ساخت چاه فاضلاب در داخل ساختمان، حفظ فاصله مناسب از پایه و ستون ‌ها و همچنین تعبیه یک لوله تهویه برای تسهیل انتشار گازهای آلوده و مضر از ساختمان مهم است. همچنین رعایت الزامات قانونی در خصوص حداقل فاصله چاه فاضلاب با دیواره‌های مجاور ضروری است.

دلایل حفر چاه فاضلاب خانگی

عوامل متعددی می‌تواند منجر به نیاز به حفر چاه فاضلاب جدید در ساختمان‌ها شود. این‌ها عبارت‌اند از کاهش کارایی چاه فاضلاب قدیمی و ناتوانی در تحمل بار فاضلاب، جذب ضعیف فاضلاب، پر شدن چاه و …

 یکی دیگر از دلایل حفر چاه فاضلاب جدید زمانی است که چاه موجود برای انطباق با فاضلاب تولید شده توسط ساختمان ناکافی است.

همچنین در ساختمان های نوساز که فاقد سیستم انتقال فاضلاب هستند، حفر چاه فاضلاب بسته به نوع ساختمان ضروری است. چاه توالت، به‌طور خاص، جزء ضروری سیستم‌ های فاضلاب خانگی در ساختمان‌ های مدرن است و باید در مرحله ساخت‌ و ساز مورد توجه قرار گیرد.

تجهیزات موردنیاز برای حفر چاه فاضلاب

برای حفر دستی چاه فاضلاب معمولاً از ابزارهایی مانند چرخ‌دستی، بیل، سطل و کلنگ استفاده می‌شود. حفاری دستی مستلزم تلاش فیزیکی و استفاده از ابزار و تجهیزات فوق می‌باشد. چرخ چاه وسیله‌ ای است که برای انتقال مواد  و وسایل به اعماق چاه، از آن استفاده می‌شود. چرخ چاه در حین حفاری در دهانه چاه فاضلاب نصب می‌شود. علاوه بر این، یک سطل که معمولاً از لاستیک، برزنت یا مواد مشابه ساخته‌ شده است، برای جابجایی استفاده می‌شود.

با پیشرفت فنّاوری، اکنون از ماشین‌ های حفاری چاه فاضلاب برای حفر چاه استفاده می‌شود. این ماشین‌ ها فرآیند حفاری را تسریع می‌کنند و درنتیجه حفاری سریع‌ تر انجام می‌شود. لازم به ذکر است که ماشین‌ آلات حفاری چاه فاضلاب در مقایسه با تجهیزات دستی گران‌ تر هستند که بر هزینه کلی حفاری چاه فاضلاب تأثیر می‌گذارد.

انواع چاه فاضلاب

انواع چاه‌ های فاضلاب شامل چاه‌ های جذبی و چاه‌ های مخزن می‌باشد. چاه جذبی گودالی است که برای انتقال آب‌ های سطحی یا دفع فاضلاب در زمین حفرشده است. این مدل چاه در مناطقی با زهکشی زمین و سطح آب کم مؤثر است. از سوی دیگر، یک چاه مخزن از مواد بادوام مانند بتن یا پلی‌ اتیلن برای جلوگیری از نشت فاضلاب ساخته ‌شده است. زمانی استفاده می ‌شود که حفر چاه جذبی به دلیل سطح بالای آب زیرزمینی یا محدودیت‌ های محیطی امکان‌ پذیر نباشد.

انواع چاه فاضلاب


استانداردهای حفاری چاه فاضلاب

برای حفر چاه استاندارد هایی وجود دارد که لازم است رعایت شود. در ادامه به برخی از این استانداردها اشاره می‌ کنیم:

  • محل چاه در ساختمان باید از فونداسیون و ستون‌ ها فاصله مناسبی داشته باشد.
  • برای دفع گازهای ناخوشایند و مضر چاه باید لوله تهویه وصل شود.
  • دهانه چاه باید به‌گونه ‌ای قرار گیرد که در صورت نیاز به ‌راحتی بتوان آن را برای تعمیر یا تخلیه چاه پیدا کرد.
  • توصیه می ‌شود محل دقیق چاه، عمق و حجم ذخیره‌ سازی چاه به طور دقیق در نقشه ساختمان مشخص باشد.
  • چاه باید در یک منطقه در دسترس برای تخلیه منظم حفر شود.
  • قبل از حفر چاه فاضلاب، مختصات چاه ‌های دیگر باید بررسی شود تا شعاع سه متری بین هر چاه حفظ گردد.
  • ساختن چاه در نزدیکی باغ یا کاشت درخت در نزدیکی چاه می ‌تواند منجر به پیامد های جانبی شود.
  • از عبور لوله‌ های آب سرد و گرم بر روی دهانه چاه خودداری کنید.

پس از بررسی شرایط خاک در محل تعیین‌ شده برای چاه فاضلاب، کارشناس واجد شرایط نوع چاه مناسب را تعیین کرده و عملیات حفر را ادامه می ‌دهد.

سخن پایانی

زمان ایده آل برای حفر چاه ‌های عمیق در دوره‌ هایی است که سطح آب زیرزمینی پایین است. در کشور ما، زمان بهینه در نیمه دوم فصل تابستان است. اگر قصد حفر چاه فاضلاب برای سازه خود رادارید، می‌ توانید از یک گروه ماهر از حفاران چاه کمک بگیرید. تم تخصصی تخلیه چاه با آگاهی خود، فاصله بین چاه فاضلاب و فونداسیون ساختمان را قبل از شروع فرآیند حفاری ارزیابی خواهند کرد و با استفاده از تجهیزات مدرن در سرع ترین زمان ممکن عملیات حفاری را انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button